Løn
Korrekt og rettidig lønbehandling er afgørende for din virksomhed og dine medarbejdere. Ri’s erhvervsservice tilbyder professionel lønadministration for virksomheder i alle størrelser.
Vi kan håndtere hele processen fra løninput til lønbehandling, herunder lønafstemning og håndtering af refusionsansøgninger. Alt efter jeres behov kan vi tage os af specifikke opgaver eller hele lønadministrationen.
Vi kender ganske sikkert jeres nuværende lønsystem og kan arbejde i det, og ønsker I at skifte til et nyt, kan vi også hjælpe med den opgave.
Hvad laver en lønbogholder?
Der er en lang række opgaver forbundet med at sikre korrekt og rettidig lønudbetaling til virksomhedens ansatte:
- Der skal indsamles løndata, f.eks. timeantal, bonus, provision, udlæg, skatteoplysninger, ferie og sygefravær, og disse skal indtastes i lønsystemet.
- Den korrekte løn skal udregnes ift. skat, pension og fradrag.
- Lønnen skal bogføres, dvs. at alle lønrelaterede transaktioner skal registreres i regnskabssystemet.
- Alle lønkonti i regnskabet skal afstemmes for at sikre, at de bogførte beløb stemmer overens med de faktiske udbetalinger og indberetninger.
- Lønnen skal udbetales til medarbejderne via lønsystemet.
- Der skal ansøges om refusioner fra det offentlige ved sygdom og barsel.
- Lønadministrationen skal ske i overensstemmelse med gældende lovgivning, f.eks. overenskomster, ferielov og arbejdstidsbestemmelser.
- Der kan udarbejdes lønrapporter til ledelsen.
- Fraværsstatistikker skal opdateres.
- Der kommer typisk en del lønrelaterede spørgsmål fra medarbejderne.
- Der skal holdes styr på alle oplysninger om medarbejderne, så ændringer i ansættelsesforhold, bopæl, skatteforhold m.m. bliver opdateret.
Skal vi tage os af lønadministrationen hos jer?
Uanset om du kun lønner dig selv eller et stort hold forskelligartede medarbejdere, kan vores erfarne lønkonsulenter klare lønadministrationen.
Vi kan påtage os alle roller fra lønassistent til controller, og du kan hyre os permanent eller til kortere eller længerevarende perioder.
Står du i en akut situation på grund af fx sygdom, så tag fat i os, også selv om du eventuelt kun har behovet måneden ud.
Vi kan typisk overtage aktuelle opgaver efter en hurtig eller ingen overdragelse fra den nuværende lønmedarbejder.
Vi kan også tilbyde en interimsløsning, hvor virksomheden ”lejer” eller midlertidigt ansætter en af os som økonomichef eller controller for en periode. Det kan være en god løsning for virksomheder, der har brug for funktionen, men måske ikke kan udfylde en hel stilling eller har råd til en permanent ansættelse.
Vores konsulenter har en omfattende erfaring og er altid opdateret på de nyeste tiltag og lovgivning inden for økonomi og løn.
Kontakt os i dag for at høre, hvordan vi kan sammensætte den helt rigtige lønpakke til jer.
Vi kan også uddanne eller videreuddanne en medarbejder hos jer til at kunne klare opgaven selv. Læs om Ri Regnskabsskolens bogholderuddannelse her.