Ri har massiv erfaring med revision og rådgivning af almene boligorganisationer
Et af vores specialer er revision og rådgivning af almene boligorganisationer. De almene boligorganisationer spiller en afgørende samfundsmæssig rolle ved at tilbyde betalbare boliger og sikre gode rammer for deres beboere. Med de stigende krav til bestyrelserne og fokus på god almen ledelse, er det vigtigere end nogensinde at styrke økonomisk gennemsigtighed og ansvarlighed.
Vi bidrager som revisorer med uvildige undersøgelser og rådgivning, der understøtter boligorganisationernes arbejde og hjælper med at sikre, at de lever op til både interne og eksterne krav. Vores arbejde er med til at fremme tilliden til sektoren og styrke dens værdifulde bidrag til samfundet.
Revision af årsregnskaber
Vi sikrer, at boligorganisationens og afdelingernes årsregnskaber er retvisende og i overensstemmelse med almenboliglovgivningen. Herudover erklærer revisor sig på de til Landsbyggefonden indberettede skemaregnskaber og låneindberetninger. Vi fokuserer altid på væsentlighed og værdiskabelse, og målretter derfor altid vores revisionshandlinger mod væsentlige og risikofyldte områder.
Vurdering af økonomiske dispositioner
Vi gennemgår og vurderer boligorganisationens økonomiske dispositioner med udgangspunkt i den udførte egenkontrol og den fastlagte målsætningsstrategi. Vi vurderer, at der er overensstemmelse mellem budgetter og økonomiske planer, samtidig med at vi udfører juridisk-kritisk revision for at kontrollere, om alle love og forskrifter overholdes. Derudover gennemfører vi forvaltningsrevision med fokus på boligorganisationens sparsommelighed, produktivitet og effektivitet.
Rapportering til organisationsbestyrelsen
Vi afgiver en grundig revisionsrapportering til boligorganisationens bestyrelse, indeholdende konklusioner og anbefalinger baseret på revisionens resultater. Der er altid fokus på formidlingsformen, og vi bestræber os på at levere letforståelige budskaber.
Overvåge interne kontroller
Vi evaluerer og overvåger boligorganisationens interne kontrolsystemer for at minimere risikoen for fejl og uregelmæssigheder. Som en del af vores revision påser vi, om boligorganisationen har velbeskrevne forretningsgange med beskrivelse af tilhørende interne kontroller. Det er væsentligt, at der er fastlagt en proces, der sikrer løbende ajourføring i takt med den teknologiske udvikling, og at organisationsbestyrelsen orienteres om og godkender forretningsgangsbeskrivelserne inkl. den restrisiko på de væsentlige forretningsområder, der altid findes.
Vores erfaring skaber merværdi for boligorganisationerne
Hos Ri har vi omfattende erfaring med revision af almene boligorganisationer og deres afdelinger. Vores ekspertise omfatter:
Stor praktisk erfaring i revision og kommunikation
Vi deltager ofte i bestyrelsesmøder med regnskabs- og revisionsprotokolfremlæggelse samt eventuelt på repræsentantskabsmøder, hvor vi fremlægger revisionskonklusioner og uddyber vores anbefalinger.
Dybtgående kendskab til lovgivningen
Vi er altid opdaterede med de nyeste lovkrav og bekendtgørelser, og vi underviser andre revisorer på kurser i FSR – danske revisorers regi samt deltager i høringer på området via Offentligt Udvalg i FSR – danske revisorer.
Skræddersyede revisionsløsninger
Vi tilpasser vores revisionsmetoder til den enkelte boligorganisations behov, størrelse og risikoprofil, og sikrer en grundig og effektiv revision uden at gå på kompromis.
Revision af byggeregnskaber
Vi har stor forståelse for overholdelse af tidsfrister ved nybyggerier og store renoveringsarbejder (måske som led i en helhedsplan), idet tidsfristerne ofte hænger sammen med tilskudsbetingelser for støttede byggerier og kommunal godkendelse af Skema C, som er det endelige byggeregnskab. Der lægges også større og større vægt på, at byggesagshonoraret er opgjort kostægte, hvilket skærper dokumentationskravene herfor.
Forvaltningsrevision
Vi har fokus på forvaltningsrevisionen, som en naturlig del af vores revisionsopgave med udgangspunkt i den af boligorganisationen udførte egenkontrol, hvilket er med til at sikre en effektiv og ansvarlig forvaltning i boligorganisationen. Vi udnytter vores erfaring og revisionsbevis fra den finansielle revision til i videst muligt omfang at synkronisere den finansielle og juridisk-kritiske og forvaltningsrevision. Via Ri’s repræsentation i Offentligt Udvalg hos FSR – danske revisorer har vi endvidere mulighed for at præge og følge udviklingen tæt på forvaltningsrevisionsområdet til nytte for boligorganisationerne.
IT-revision og rådgivning
Vi besidder alle nødvendige kompetencer inden for IT-revision og rådgivning, hvilket er essentielt i en stadig mere digitaliseret verden. Hvor det drejer sig om administrationsorganisationer, afgiver vi gerne ISA 3402- og/eller ISA 3000-erklæringer om IT-forretningsgangene og kontrollerne til brug for de administrerede boligorganisationers revisor og andre interessenter.
Bæredygtighedsrevision
Alle vores revisionspartnere er godkendte bæredygtighedsrevisorer og kan understøtte den igangværende proces med frivillig bæredygtighedsrapportering i sektoren, der er iværksat via Almenkompasset.
Moms og afgifter
På trods af, at det kun i begrænset omfang berører sektoren, er vi også på dette område kompetente til at give kvalificeret rådgivning via vores moms- og skatteafdeling.
Kontakt os
Vi står altid klar til at hjælpe jer med revision og økonomisk rådgivning, der er skræddersyet til jeres boligorganisations behov. Derudover inviterer vi jer til at deltage i vores netværksmøder for branchen. Her skaber vi et forum, hvor boligorganisationer kan dele erfaringer, drøfte udfordringer og finde løsninger på tværs – uanset om det drejer sig om små eller store problemstillinger. Kontakt os gerne for en uforpligtende samtale om, hvordan vi kan gøre en forskel for jer.