Link til regneark nederst i artiklen
Der indgår naturligvis mange elementer, når en virksomheds salgspris skal fastsættes, grundlæggende gælder det at den rigtige pris, er den både køberen og sælgeren kan være tilfredse med, men hvor ligger tilfredshedspunktet?
Tre uomgængelige nøgletal er:
- Virksomhedens nuværende overskud
- Forventninger til fremtidig indtjening
- Virksomhedens aktiver
Virksomhedssalg
Virksomhedens aktiver falder i to kategorier: De materielle og de immaterielle aktiver.
Førstnævnte er konkrete at forholde sig til: Anlægsaktiverne er f.eks. maskiner, der anvendes i produktionen, og omsætningsaktiverne er f.eks. varelageret.
De immaterielle kan f.eks. være evt. patenter, rettigheder og virksomhedens goodwill. Og her bliver tingene mere flydende: Hvor meget er vores brand egentlig værd? Hvor højt kan vi sætte goodwill-prisen? Nogle gange er at brand så stærkt i sig selv, at det kan sælges uafhængigt af resten af virksomheden. Det kan være at brandet “Nike” i sig selv er så stærkt, at det kan være interessant at købe, uden at man dermed også ønsker at købe domicil eller produktionsanlæg. Andre gange er brandnavnet måske fremragende, men ikke umiddelbart muligt at videreføre for køberen. Det gælder kunne typisk gælde for håndværker- eller servicevirksomheder, i tider hvor der er masser af efterspørgsel. Hvis køber selv kan skabe en tilsvarende indtjening, uden at have brug for hverken navn, brand eller kundekartotek, ja så har brandet ingen egentlig værdi.
Derfor bliver “den rigtige pris” et spørgsmål om forhandling. Skal alle eller kun nogle af aktiverne med? Hvilke værdier følger med? Hvor stor er omsætningen? Og så videre. Hvis man sætter en en virksomhed til salg, kan det evt. være en god ide at få fremstillet en såkaldt Vendor Due Diligence-rapport, hvor alle forhold omkring virksomhedens økonomi, marked, produkter og personalemæssige forhold beskrives. Det kan man få en virksomhedsrådgiver eller en revisor til at gøre, men man kan også fremstille den selv, hvis man foretrækker det.
Virksomhedsomdannelse
Ved en virksomhedsomdannelse, f.eks. når en personligt ejet virksomhed skal omdannes til anpartsselskab, er det som regel lettere for parterne at finde sig til rette. Her er der nemlig som hovedregel ingen konflikt mellem køber og sælgers interesser, heller ikke selv om køberen måske er ejeren selv (sælger), samt en eller flere nye anpartshavere. Værdierne i det gamle firma gøres op, og goodwill fastsættes ikke ved forhandling, men beregnes ud fra nogle helt fastlagte principper.
Resultatet af denne beregning kan – især for yngre selskaber – være afgørende for, om det giver mening at lave selskabsomdannelsen eller ej. Der er to muligheder for at foretage beregningen:
- Brug SKATs vejledende goodwillberegning*
- Brug en af branchens anerkendte kutymer.
Ved brug af SKATs vejledende goodwillberegning, beregnes goodwill ud fra sidste tre års overskud, fratrukket driftsherreløn (løn til ejeren), tillægger en ud “udviklingstendens” og fratrækker beregnede renter af aktiverne. Til sidst vurderes hvor længe virksomheden kan regne med udbytte fra sin goodwill.
*Vi har lavet et regneark, du kan bruge, hvis du ønsker at beregne goodwill i din virksomhed efter SKATs vejledning: Download vores goodwillberegner her (Excel-ark)
Køb bogen Skat for selvstændige – med virksomhedsordningen her